ODŻYWIANIE

Grillowanie z dzieckiem. Czy to zdrowe?

Zaczął się sezon. Wyciągnęliśmy już nasze grille ze strychów i garażów, regularnie planujemy imprezy na świeżym powietrzu. Bywa jednak, że dopadają nas wątpliwości, zwłaszcza gdy grillowaniu towarzyszą nam maluchy. Czy grillowanie nie jest przypadkiem szkodliwe dla dzieci? Wspólnie z ekspertem do spraw żywienia, Beatą Buchala (autorką konta na Instagramie @vege_fit_mum) postanowiłyśmy rozwiać Wasze wątpliwości. Grillowanie nie jest szkodliwe dla maluchów! Wbrew mitom, które wokół niego narosły. Może ono być bezpieczne i zdrowe. Dowody?

Kilka dowodów na to, że grillowanie jest zdrowe

Jedzenie z grilla jest zdrowe i dobre ponieważ:

  • zachowuje sporo wartości odżywczych (które dla porównania podczas gotowania są wypłukiwane przez wodę)
  • można przyrządzać je bez dodatkowego tłuszczu
  • posiada wyśmienite walory smakowe i…
  • posiada niezwykłą otoczkę – doskonale sprawdza się jako wydarzenie rodzinne lub inna przyjemna impreza.

Dlaczego więc mówi się o szkodliwości grillowania?

Jedzenie z grilla może być szkodliwe ponieważ:

  • udowodniona naukowo, że w wyniku kapania tłuszczu (!) do ognia i na palące się węgle, zaczynają wydzielać się toksyczne substancje. Nie oznacza to jednak, że sam grill jest szkodliwy. Toksyczny jest dym z wytapianego tłuszczu. Aby temu zaradzić, można się zdecydować na dość proste rozwiązanie: grillujmy chude mięsa i ryby, a najlepiej przerzućmy się głównie na warzywa i owoce, które są tłuszczu niemal całkowicie pozbawione.

Warto jednak wspomnieć, że badania naukowe ostatnich lat wykazują coraz częściej, że grillowanie wcale nie musi być tak szkodliwe, jak dotąd sądzono. Sugerują one, że substancje potencjalnie szkodliwe (heterocykliczne aminy) rzeczywiście się tworzą podczas grillowania mięsa, ale… po zjedzeniu wcale nie oddziałują negatywnie na organizm. Według  naukowców mogą one działać w organizmie jak węgiel aktywny  – czyli prozdrowotnie.

Jeśli jednak to nas nie przekonuje i wciąż mamy obawy przed grillowaniem, jest kilka prostych metod ograniczenia do minimum potencjalnie negatywnego oddziaływania.

Podstawowe zasady grillowania bezpiecznego dla dzieci

  • Grillujmy mało tłuste potrawy, a dziecku podawajmy najlepiej same warzywa i owoce z grilla.
  • Nie polewajmy jedzenia tłuszczem lub tłustą marynatą przed grillowaniem. Dodatki tłuszczowe najlepiej dodawać po zdjęciu potrawy z rusztu.
  • Nie pozwalajmy zwęglić się żywności (nie podajemy dzieciom spalonych fragmentów).
  • Nie polewajmy brykietu chemicznymi rozpałkami.
  • Nie grillujmy wędlin. Zawarte w nich azotyny tworzą z białkiem podczas grillowania trujące  nitrozoaminy. Z tego samego powodu nie powinniśmy też grillować wędzonej żywności.
  • Jeżeli zamierzamy grillować mięso lub ryby używajmy odpowiednich przypraw. Pozwala to na zmniejszenie potencjalnie szkodliwe działanie grillowania na te potrawy nawet o 90%. Tymi dobroczynnymi przyprawami są m.in. tymianek, szałwia, oregano, czosnek, czarny pieprz, imbir, sok z cytryny oraz musztarda (należy je oczywiście stosować odpowiednio do wieku dzieciaczka).
  • Trzymajmy grill w bezpiecznej odległości od dzieci. Nie tylko ze względu na możliwość oparzenia się, ale też ze względu na potencjalną szkodliwość dymu poprzez jego wdychanie.
  • Chrońmy jedzenie przed nadmierną ilością dymu z grilla poprzez
  1. grillowanie na naturalnych ‚tackach’ z liści kapusty, rabarbaru lub bananowca,
  2. zawijanie potrawy w naturalną osłonkę (np. liść kapusty),
  3. grillowanie we własnej grubej skórce, której się nie zjada (np. banan w skórce),
  4. grillowanie w naczyniach ceramicznych lub na płytach takich jak do wypiekania pizzy.

Teoretycznie, chcąc uniknąć kontaktu żywności z dymem z grilla, można owinąć żywność w folię lub użyć tacek aluminiowych. Jest to chyba najprostsza i najczęściej stosowana metoda. Warto jednak zaznaczyć, że aluminium również nie jest dla naszego organizmu obojętne. Coraz więcej badań wykazuje, że podczas obróbki cieplnej spora jego część przedostaje się do żywności, a wraz z nią – do organizmu. A wiadomo, że już na co dzień wprowadzamy do organizmu więcej aluminium, niż jest to zalecane. Ponadto aluminium jest podejrzewane o niekorzystne działanie na układ nerwowy, układ kostny oraz układ rozrodczy. Lepiej zatem dmuchać na zimne, szczególnie jeśli chodzi o zdrowie naszych pociech. Co więcej – stosowanie aluminium nie jest dobre dla środowiska. Jego produkcja jest bardzo energochłonna. Jest to zatem dodatkowy argument dla tych, którzy troszczą się o środowisko. Rekomendujemy zatem zrezygnowanie z tak popularnych tacek aluminiowych w imię wymienionych wyżej innych metod chronienia jedzenia przed nadmierną ilością dymu.

Podsumowując, nie musimy się obawiać o zdrowie naszych dzieci podczas grillowania jeśli będziemy stosować się do zasad wspomnianych wyżej. Możemy w prosty sposób sprawić, by grillowanie stało się rodzinnych wydarzeniem, podczas którego również nasze dzieci będą odczuwały radość ze wspólnego biesiadowania zajadając się pysznymi i dobranymi do ich wieku i potrzeb potrawami.